


De invloed van suikerhoudende dranken op de bloedglucose homeostase
21 augustus 2009De afgelopen jaren is er veel media aandacht geweest naar de mogelijk negatieve gezondheidseffecten van suikerhoudende dranken zoals frisdranken en gesuikerde vruchtensappen. Regelmatige consumptie van dergelijke dranken zou kunnen leiden tot een verhoogde energie inname met obesitas tot gevolg. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de consumptie van dergelijke dranken kan leiden tot de ontwikkeling van insuline resistentie en type 2 diabetes (1-4). Tot op heden is het echter nog onduidelijk of de ontwikkeling van type 2 diabetes het gevolg is van acute effecten (fluctuaties in bloedglucose concentraties) of het gevolg is van meer lange termijn effecten (verhoogde energie inname met obesitas tot gevolg). Het doel van deze studie was daarom om te onderzoeken wat de acute effecten waren van matige consumptie van suikerhoudende dranken in patiënten met type 2 diabetes en slanke én obese mannen zonder diabetes onder normale leefomstandigheden.
Met behulp van continue glucose monitors hebben wij de deelnemers gedurende 2 maal 24 uur gevolgd waarbij iedereen werd voorzien van een standaard dieet dat voldeed aan de richtlijnen voor gezonde voeding. Daarnaast werden de deelnemers tijdens één test voorzien van gesuikerde drankjes (vergelijkbaar aan 2 blikjes frisdrank) en in de andere test van een placebo.
De type 2 diabetes patiënten die onder standaard behandeling stonden van een arts bleken gedurende ~30% van de dag hyperglycemisch (bloedglucose >10 mM) te zijn ondanks dat zijn hun medicatie inname en werden voorzien van een uitgebalanceerd dieet. In tegenstelling tot de diabetes patiënten waren zowel de slanke als de obese controle personen slechts minimaal hyperglycemisch tijdens dezelfde periode terwijl zij het identieke dieet consumeerden. Consumptie van de suikerdranken had geen acuut effect op de bloedglucose concentraties bij zowel de diabetes patiënten als bij de slanke of obese controle personen.
Aan de hand van deze resultaten concluderen wij dan ook dat matige consumptie van gesuikerde dranken niet leidt tot een acute verhoging in de bloedglucose waarden van zowel gezonde personen als patiënten met type 2 diabetes wanneer deze gezonde voeding consumeerden. Dit betekent echter niet dat er geen gezondheidsrisico’s verbonden zijn aan de regelmatige consumptie van grote hoeveelheden suikerhoudende dranken.
Het volledige onderzoek vindt u hier »
Orginele titel: Prevalence of daily hyperglycemia in obese type 2 diabetic men compared with that in lean and obese normoglycemic men: effect of consumption of a sucrose-containing beverage
Referenties
- Gross, LS, L Li, ES Ford, and S Liu, Increased consumption of refined carbohydrates and the epidemic of type 2 diabetes in the United States: an ecologic assessment. Am J Clin Nutr, 2004. 79(5): p. 774-9.
- Hollenbeck, CB, AM Coulston, and GM Reaven, Effects of sucrose on carbohydrate and lipid metabolism in NIDDM patients. Diabetes Care, 1989. 12(1): p. 62-6; discussion 81-2.
- Schulze, MB, JE Manson, DS Ludwig, et al., Sugar-sweetened beverages, weight gain, and incidence of type 2 diabetes in young and middle-aged women. Jama, 2004. 292(8): p. 927-34.
- Willett, W, J Manson, and S Liu, Glycemic index, glycemic load, and risk of type 2 diabetes. Am J Clin Nutr, 2002. 76(1): p. 274S-80S.


