


Koolhydraten als nieuwe afvaltrend?
28 september 2009Recent Canadese onderzoek heeft uitgewezen dat een dieet met de nadruk op koolhydraten slankere mensen oplevert. Een conclusie die lijnrecht indruist tegen de bevindingen uit de ‘low-carb/high-protein’-school die naam maakte door bij het grote publiek populaire diëten als Atkins en South Beach.
De publicatie in een recente editie van het Journal of the American Dietetic Association geeft voer aan de voortdurende discussie over welk dieettype het meest geschikt is voor mensen met overgewicht. Een discussie die op de voet gevolgd wordt door de voedingsindustrie die zich met graagte stort op het ontwikkelen van nieuwe producten die variëren in gehaltes aan koolhydraten, eiwitten en vet. Met als hamvraag ‘welke onderlinge verhouding is de beste’? De studie, voluit “Carbohydrate Intake and Overweight and Obesity among Healthy Adults”, onderzocht de voedingsgewoonten van 4.451 gezonde Canadezen. De uitkomst luidde dat de deelnemers die de minste koolhydraten tot zich namen, de meeste kans liepen op overgewicht en obesitas. Aan de andere kant waren mensen die meer koolhydraten in hun voedingspatroon nuttigden, niet alleen slanker, maar bleken ook meer goede vezels, meer fruit en groenten en minder verzadigde vetten te gebruiken.
Volgens de onderzoekers leveren ‘high-protein/low-carbohydrate diets’ weliswaar meer gewichtsverlies op korte termijn op vergeleken met diëten die puur uitgaan van calorische beperking, maar verdwijnt dit verschil na verloop van een jaar. De onderzoekers vonden ook dat de neiging tot overgewicht en obesitas afnam bij een verhoogde inname van koolhydraten tot een niveau van 290 tot 310 gram per dag. Boven dat niveau nam de kans op overgewicht weliswaar toe, maar nog steeds relatief minder dan bij mensen met een lage tot geen koolhydraatinname. Het minste risico op overgewicht en obesitas liepen mensen die 47 tot 64 procent van hun energie-inname uit koolhydraten haalden, waarbij het hoogste risico werd gemeten bij mensen met minder dan 47% energieopname uit koolhydraten.
Lees meer: www.foodnavigator-usa.com »


