home
RSS feeds
Nieuws
Actuele informatie en artikelen over suiker en suikergerelateerde onderwerpen.

Met open mond

8 juni 2011



Tandbederf (tandcariës), was de afgelopen weken veelvuldig in het nieuws. Zo meldden twee onderzoekers dat maar liefst 56% van de 5-jarigen en 72% van de 9-jarigen cariës zouden hebben. Volgens prof.dr. G.J. Truin, hoogleraar preventieve en curatieve tandheelkunde (Radboud Universiteit Nijmegen) bestaat het vermoeden van een verslechterende gebitssituatie bij 5-/6-jarigen uit met name de lagere milieus al langer. In plaats van niet-onderbouwde percentages te publiceren, zou men volgens Truin beter eerst de resultaten van nieuw veldonderzoek dat op dit moment door TNO wordt uitgevoerd, kunnen afwachten. De resultaten hiervan worden in dit najaar verwacht. Overigens is het geen slechte zaak dat veel tandartsen en ouders van jonge kinderen, maar ook basisschoolleerkrachten en huisartsen met verontrusting kennis hebben genomen van deze vermeende verslechtering. Want tandbederf is niet alleen pijnlijk voor het kind, het kan ook leiden tot infecties, schoolverzuim, kauwproblemen, maag- en darmproblemen, verslechterde spraakontwikkeling, een laag zelfbeeld en sociale problemen. Hoewel de redenen voor deze vermeende verslechtering van het kindergebit niet eenvoudig te duiden zijn, is wel duidelijk dat slechts 38% van de 5-jarigen twee keer per dag de tanden poetst. En dat kan beter!

Suiker en het gebit
In vrijwel al ons eten en drinken zitten suikers en zetmeel. Die kunnen schadelijk zijn voor het gebit. Bacteriën zetten suikers in de mond om in zuren. Die zuren tasten het gebit aan. Gelukkig heeft speeksel een beschermende werking. Het neutraliseert de zuurinwerking op het gebit. Maar daar is wel tijd voor nodig. Beperk daarom het aantal eet- en drinkmomenten tot maximaal zeven per dag. Drie keer een maaltijd en maximaal vier keer per dag een tussendoortje. Poets tweemaal per dag met een fluoridehoudende tandpasta.

Eerst spoelen, dan poetsen
Zure producten (met een lage pH), zoals vruchtensappen, frisdranken (zowel light als de gewone varianten), fruit en saladedressings zijn ook een aanval op het tandglazuur. Deze producten kunnen tanderosie veroorzaken. Dat is het oplossen van tandglazuur door de inwerking van zuur. Poets niet meteen de tanden nadat je iets zuurs hebt gegeten of gedronken (zoals een glas sinaasappelsap bij het ontbijt). Het door zuur aangetaste tandglazuur wordt dan makkelijk weggepoetst. Wacht even of spoel eerst even met wat water.

Meer informatie:
Trends in de prevalentie van cariës bij de 6- en 12-jarige jeugd in Nederland (pdf)
Truin GJ, Schuller AA, Poorterman JHG, Mulder J.
Ned Tijdschr Tandheelkd 2010; 117: 143-147