home
RSS feeds
Nieuws
Actuele informatie en artikelen over suiker en suikergerelateerde onderwerpen.

Suikerhoudende frisdrank verzadigt evenveel als melk

4 maart 2008

Zit er verschil in het verzadigend effect tussen frisdrank gezoet met sacharose (50% glucose, 50% fructose), frisdrank gezoet met “high fructose corn syrup” (55% fructose, 45% glucose, gebruikt in frisdranken in de Verenigde Staten), melk en light frisdrank? Onderzoekers van de Universiteit Maastricht publiceerden het antwoord onlangs in The American Journal of Clinical Nutrition. In hun onderzoek, gefinancierd door Suikerstichting Nederland, keken ze naar het verzadigende effect van 800 ml van deze dranken bij 20 mannen en 20 vrouwen.

De light frisdrank bevatte 0 kcal en de andere dranken allemaal circa 260 kcal. Na 50 minuten mochten de deelnemers zoveel van een testmaaltijd eten als ze wilden. Het meest werd gegeten na het drinken van de light frisdrank. De energie-inname was het laagst na het drinken van de 2 suikerhoudende dranken. Het was zelfs lager dan na het drinken van melk, al was dit verschil niet significant. De totale energie-inname van drank én maaltijd lag wel hoger bij de energiehoudende dranken vergeleken met de light frisdrank. Dat betekent dat de deelnemers bij het eten van de maaltijd gedeeltelijk compenseerden voor de energie die ze al eerder hadden gedronken. Hierbij was geen significant verschil tussen frisdrank gezoet met suiker of glucosestroop en melk.

bron: www.nieuwsvoordietisten.nl