home
RSS feeds
Nieuws
Actuele informatie en artikelen over suiker en suikergerelateerde onderwerpen.

Suikerhoudende frisdranken weer onder vuur

22 augustus 2006 | voor u gelezen en onderzocht

In de digitale nieuwsbrief Elsevier Voedingsmiddelen Industrie van 9 augustus 2006 is te lezen over een onderzoek van de Harvard School of Public Health over frisdranken en overgewicht. De uitkomst van de studie geeft echter niet de laatste stand van zaken op dit terrein weer.

De Amerikaanse studie, gepubliceerd in het augustusnummer van het American Journal of Clinical Nutrition, betrof een review van de wetenschappelijke publicaties over frisdranken en gewichtstoename in de periode 1966-2005. Van het totaal aantal verschenen publicaties zijn er slechts 30 geselecteerd en geanalyseerd. Op basis hiervan concludeerden de onderzoekers dat er een direct verband zou bestaan tussen suikerhoudende frisdranken en overgewicht. Echter, in de studie zijn onderzoeken met andere conclusies buiten beschouwing gelaten.

Vanwege de eenzijdige benadering vormt de conclusie van de onderzoekers van de Harvard Public School of Health geen correcte weergave van de laatste wetenschappelijke stand van zaken op dit terrein. Wij wijzen u bijvoorbeeld op een recente publicatie over een longitudinale studie naar frisdranken, lichaamsbeweging en overgewicht. In deze studie kon geen relatie worden vastgesteld tussen suikerhoudende frisdranken en de ontwikkeling van vetmassa bij kinderen en jong volwassenen (Medicine & Science in Sports & Exercise, 2006,38,1245-1254).

In april van dit jaar vond in Utrecht een belangrijke internationale workshop over suikers en overgewicht plaats. De aldaar aanwezige toonaangevende wetenschappers bogen zich onder meer over de rol van suiker(s) bij overgewicht. Alhoewel met name de lange termijn effecten nog verder onderzocht moeten worden, blijkt dat het zelfregulerend mechanisme van het lichaam beter compenseert voor energie die het lichaam binnenkomt als vaste voeding dan als vloeistof.

Wanneer een groot deel van de calorieën uit vloeibare producten wordt gehaald, kan dit leiden tot een grotere totale energie-inname met als gevolg een toename van het lichaamsgewicht. Dit geldt niet anders voor energie uit suikers, dan voor energie uit vetten en andere koolhydraten. Hiermee worden eerdere berichten over het effect van suikerhoudende (fris)dranken op de regulering van het lichaamsgewicht in een bredere context geplaatst. Geconcludeerd werd dat er meer inzicht nodig is in de lange termijn effecten van vloeibare voedingsmiddelen versus vaste voedings-middelen op de regulering van het lichaamsgewicht alvorens dit te vertalen in een onderbouwd voedingsadvies. De resultaten van de workshop zullen worden gepubliceerd in het International Journal of Obesity.

Tot slot: overgewicht is een complex probleem dat niet zondermeer wordt veroorzaakt door slechts één type product. De wetenschap is het erover eens dat overgewicht ontstaat wanneer stelselmatig meer energie wordt ingenomen (voeding) dan wordt verbruikt (beweging). Hierbij maakt het niet uit of de overtollige energie uit koolhydraten suikers, eiwitten of vetten komt.


Het artikel

Frisdranken weer onder vuur

MILWAUKEE - Het drinken van frisdrank en andere drankjes die veel suiker bevatten is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Dat hebben onderzoekers van de Harvard School of Public Health geconcludeerd na bestudering van een groot aantal voedingsstudies.

De bevindingen van het onderzoeksteam zijn dinsdag gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition.
Een extra blikje frisdrank per dag kan leiden tot een gewichtstoename van maar liefst zeven kilo in één jaar.

Echter, niet alle studies concluderen dat frisdrank de grote boosdoener is en het nieuwe onderzoek heeft een aantal van die studies niet bekeken, aldus de Amerikaanse Frisdrank Organisatie in een reactie.

Er dragen volgens de belangenorganisatie veel factoren bij aan overgewicht. Kinderdokter David Ludwig, gespecialiseerd in overgewicht, zei echter dat het misleidend is te wijzen op andere oorzaken, aangezien het bewijsmateriaal voor een causaal verband tussen het drinken van frisdrank en overgewicht overweldigend is.

Volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum zorgen ‘veel zoete en hartige snacks en frisdrank voor extra calorieën waardoor ze snel dik maken. Neem ze niet te vaak en gebruik kleine porties.’ Dit advies wordt trouwens ook gegeven door de frisdrankenindustrie.

Woensdag 9 augustus 2006 - 11:20 uur
Bron: www.elseviervoedingsmiddelenindustrie.nl