home
RSS feeds
Overgewicht | december 2005

Onderzoek naar het verzadigende effect van frisdranken

De wereldwijde toename van overgewicht en obesitas is een bedreiging voor de volksgezondheid. Veranderingen in leefstijl hebben ertoe bijgedragen dat er geen balans meer is tussen energie-inneming (voeding) en energie-gebruik (beweging).



Bij energie-inneming ligt de nadruk op energie (calorieën) en niet op de individuele macronutriënten, “een calorie is een calorie”. Toch wordt er door diverse voedingswetenschappers steeds vaker gepostuleerd dat de inname van sacharose, fructose en high fructose corn syrup (HFCS) overgewicht zou bevorderen. Met name in dranken (frisdranken!) zouden deze suikers minder verzadigend zijn dan wanneer zij in vaste voedingsmiddelen zitten. Hierdoor bestaat een kans op passieve overconsumptie met overgewicht tot gevolg. Tot op heden bestaat er echter geen wetenschappelijke consensus over het verband tussen vloeibare suikers en overgewicht. Ook de Gezondheidsraad roept op tot meer onderzoek op dit terrein (Gezondheidsraad, 2003).

In samenwerking met de Universiteit Maastricht wordt momenteel onderzoek gedaan naar de verschillen in fysiologische reacties tussen een suikerhoudende frisdrank, een frisdrank met een hoog fructose-gehalte en een light-frisdrank. Het doel van de studie is het verkrijgen van inzicht in de verzadigings- en hormoonrespons na consumptie van frisdranken gezoet met verschillende zoetmiddelen. Er wordt onder andere gekeken naar het gevoel van verzadiging, verzadigingshormonen, eetlust en het glycemisch effect.

Suikerstichting Nederland beoogt met dit onderzoek meer helderheid te krijgen over het verzadigende effect van vloeibare suikers als belangrijke schakel in de discussie over vloeibare suikers en overgewicht.