Home > Gezond gebit

Gezond gebit


Maar weinig mensen gaan voor hun plezier naar de tandarts. Alleen al daarom is goed onderhoud van je gebit belangrijk. Tweemaal daags poetsen met een fluoridehoudende tandpasta is van groot belang voor een gezond gebit. Flossen en/of het gebruik van de tandenstoker helpen om het tandvlees gezond te houden. En suiker is slecht voor je tanden. Deze laatste stelling moet wel in een grotere context geplaatst worden.

Hoe ontstaan gaatjes?
Bacteriën in de mond zetten suikers om in zuren. Die zuren kunnen vervolgens het glazuur van ons gebit aantasten, waardoor er gaatjes ontstaan. Bacteriën kunnen niet alleen suikers omzetten in zuren, maar alle fermenteerbare koolhydraten, dus ook die uit een appel of boterham. Gelukkig kan het gebit zich van nature herstellen van deze zuuraanval onder invloed van speeksel, maar dit heeft wel tijd nodig. Het Ivoren Kruis en het Voedingscentrum adviseren daarom niet vaker dan 7 maal per dag iets te eten of te drinken, bij voorkeur drie hoofdmaaltijden en maximaal vier tussendoortjes. De  hoeveelheid fermenteerbare koolhydraten die we tijdens een eetmoment binnenkrijgen is dus minder belangrijk.

Wat is nog meer belangrijk voor een gezond gebit?

  • Let op hoe vaak je eet: nogmaals, niet meer dan 7 eet- en drinkmomenten per dag (met uitzondering van water).
  • Na eten of drinken, minstens 2 uur niets meer nemen. 
  • Wat betreft de verschillende soorten suikers: de bacteriën in je mond zien geen verschil tussen van nature aanwezige en toegevoegde suikers. Fruit bevat van nature suikers en zuren (met name citrusvruchten). Voldoende fruit eten is belangrijk voor    een goede gezondheid, maar let op het aantal gebruiksmomenten.
  • Zure etenswaar en dranken (zoals frisdrank en vruchtensappen) kunnen tanderosie veroorzaken. Beperk het aantal gebruiksmomenten en houdt zure producten niet te lang in de mond. Drink zure dranken bijvoorbeeld met een rietje.
  • Drink na een gebruiksmoment met zure producten water om de mond te neutraliseren.
  • Gebruik een zachte tandenborstel en poets niet te hard. Wacht liever een uur met poetsen na het consumeren van een zuur product. Het zuur maakt het glazuur tijdelijk zwakker waardoor het tijdens het poetsen kan beschadigen.


Tanderosie
Een gezond eetpatroon – met maximaal zeven eetmomenten per dag en twee maal per dag goed poetsen – is belangrijk ter voorkoming van gaatjes (cariës). Er is echter ook een andere uitdaging in de mondgezondheid: tanderosie. Deze gebitsaandoening komt veel voor in Nederland en begint vaak al op jonge leeftijd.

Bij tanderosie lost het tandglazuur op door de (directe) inwerking van zuren met name afkomstig uit voedingsmiddelen zoals fruit, vruchtensap en frisdranken. Ook maagzuur kan een veroorzaker van tanderosie wanneer dit bij overgeven of oprispingen met de tanden en kiezen in aanraking komt. Suiker en zoetigheid spelen bij tanderosie, anders dan bij tandcariës, dan ook geen rol. Het vervelende van tanderosie is dat het een onomkeerbaar proces is. Aangetaste tanden en kiezen zijn onherroepelijk beschadigd, waardoor het voorkómen bijzonder belangrijk is. 

Paradoxaal genoeg krijgt tanderosie juist op gladde en schone tanden meer vat. Zuren werken namelijk sterker in op glad en schoon tandglazuur dan op een laagje plaque. Een schoon gebit is een belangrijke voorwaarde voor een gezond gebit, maar direct tandenpoetsen na eten of drinken kan tanderosie versterken. Eet of drink daarom één uur voor het tandenpoetsen gaat geen zure producten. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt namelijk zachter door de inwerking van zuur. Als je direct na het eten of drinken van zuur je tanden poetst, kun je de glazuurlaag gemakkelijk wegpoetsen. Voor meer informatie, zie:  Brochure "Tanderosie, hoe voorkom je dat?" van het Ivoren Kruis.


CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.