Home > Gezond gewicht

Gezond gewicht

Je gewicht de baas

Werken aan een gezond gewicht: de verleidingen de baas
“Ik kan alles weerstaan, behalve verleiding,” zei Oscar Wilde een eeuw geleden. Die uitspraak is actueler dan ooit. Werken aan een gezond gewicht en een evenwichtig eetpatroon volgen is lastig in een omgeving waar eten in overvloed aanwezig is – zijn het niet de koekjes in de supermarkt, dan is er wel een jarige collega of een loempiakraampje op de markt. We vragen Diëtiste Elly Kaldenberg van SanAvis, adviesbureau voor voeding en diëtetiek, om raad.
 
Een gezond eetpatroon, wat houdt dat in?
“Bij een gezond eetpatroon krijg je van alle voedingsstoffen genoeg binnen. Dat betekent dat je voldoende groente en fruit, voldoende vezels en niet te veel (verzadigd) vet eet. Ook moet je niet véél te eten.”
 
Hoe kun je het beste afvallen - en daarna op gewicht blijven?
“Je moet echt gemotiveerd zijn om af te vallen. Een gezond gewicht krijg je alleen als je je gedrag op lange termijn verandert. Dat betekent bewuste keuzes maken en vooruit plannen.”
 
Eetgedrag veranderen, hoe doe je dat?
“Wat goed werkt, is een week lang nauwkeurig bij te houden wat je eet, ook tussendoortjes zoals een blokje kaas of een zakje winegums in de file. Daarna bepaal je welke tussendoortjes je kunt schrappen om je calorie-inname te verlagen, zonder concessies te doen aan de gewone maaltijden. Ga dus niet van vijf boterhammen bij de lunch ineens terug naar twee. Daar krijg je honger van, hoofdpijn, en meestal ook een slecht humeur. Dan houd je je dieet niet lang vol. Maar laat wel dat blokje kaas liggen, koop geen winegums meer voor onderweg en roer minder spekjes door de boerenkool.”
 
Wanneer schakel je een diëtist in?
“Als je problemen hebt met je gezondheid – bijvoorbeeld diabetes of hartklachten – dan is professionele begeleiding op zijn plaats. Dat geldt ook wanneer ‘eten’ je leven beheerst. Denk hierbij aan eetbuien of aan het dwangmatig tellen van calorieën. Overleg bij twijfel met de huisarts.”
 
Wat doet een diëtist(e) eigenlijk?
“Een diëtist kijkt naar iemands ideeën over voeding, en naar zijn of haar gedrag, keuzes en motivaties. Mensen weten heus wel dat een zak chips leeg eten niet gezond is. De interessante vraag is waarom ze het dan toch doen. De een eet bijvoorbeeld omdat hij boos is, de ander uit verveling. Pas als je zulke patronen herkent, kun je gedrag daadwerkelijk veranderen.”
 
Wat is een goede reden om op dieet te gaan?
“De belangrijkste graadmeter is je gezondheid en hoe je je voelt. Gebruik ook je eigen ogen: kijk eens goed in de spiegel en let op de weegschaal. Kom je binnen een jaar vijf kilo aan, dan is het verstandig daar iets aan te doen. Het omgekeerde geldt ook. Als je volgens de normen een paar kilo ‘te veel’ weegt, maar wel gezond eet, genoeg beweegt en lekker in je vel zit, dan is dat prima. Het is zelfs beter dan heel slank zijn, maar wel elke avond voor de tv zitten met een sigaretje.
 
Ga je iets aan je gewicht doen, stel dan haalbare doelen. Een paar kilo eraf brengt soms al grote gezondheidsvoordelen met zich mee.”
 
Hoe bepaal je je ideale (streef)gewicht?
“Je ideale gewicht ontdek je als je aan het afvallen bent. Je merkt dan vanzelf dat je een bepaald gewicht gemakkelijk vasthoudt. Je komt niet snel aan, en om nóg minder te wegen moet je je enorm inspannen. Staar je niet blind op dat maatje 36, maar kijk naar waar jij je goed bij voelt.”
 
Werken strenge diëten? Of diëten waarbij je bijvoorbeeld vetten of koolhydraten weglaat?
“Als je calorieën weglaat, dan val je zeker af. Maar als je dergelijke diëten voor langere tijd volgt, kun je een tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. Bovendien verander je je eetgedrag er niet wezenlijk mee. Het jojo-effect ligt dan op de loer: je valt (te) snel af en verliest spiermassa. Daardoor daalt je verbranding, waardoor je sneller aankomt als je weer ‘gewoon’ gaat eten. Kies daarom liever voor een gezond, verstandig eetpatroon, en voor voldoende beweging.”
 
Als ik eenmaal op gewicht ben, mag ik dan nooit meer zondigen?
“Natuurlijk wel. Af en toe met de voeten op tafel, een hapje en een drankje – heerlijk! Blijf vooral genieten, maar doe het wel bewust.”
 
Meer lezen:
 
 
 
 
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.