Home > Niews > Nederlanders eten weinig ‘verborgen' suikers

Nederlanders eten weinig ‘verborgen' suikers


Volgens voedselwaakhond Foodwatch stoppen fabrikanten ook in producten waar je het niet direct van verwacht veel suikers. Zoals maaltijdsalades, vleeswaren, beschuit, hartige sauzen, brood en meer. Volgens Foodwatch zorgen deze ‘verborgen’ suikers ervoor dat we onbewust veel meer suikers binnenkrijgen dan we willen. Maar van alle suikers die wij eten bestaat maar een klein deel uit deze ‘verborgen’ suikers. Gemiddeld is dat één slokje appelsap per dag (4,1 gram suikers), blijkt uit onderzoek van Wageningen University*.


Met 'verborgen' suikers worden dus suikers bedoeld die zijn toegevoegd aan producten waarvan je het niet direct verwacht. Ze zitten in soepen, sauzen, vleeswaren, hartige snacks en bijvoorbeeld kant-en-klaargerechten. Deze suikers zijn heel nuttig (en niet om te zoeten!). Een klein beetje maakt het bijvoorbeeld mogelijk om geur- of smaakstoffen (zoals kruidenextracten) tijdens de productie toe te voegen. Bakkers voegen een klein beetje suiker toe om het brooddeeg te laten rijzen. 

Hoezo verborgen? Alle suikers moeten op de verpakking staan
Fabrikanten zijn verplicht om alle soorten suikers die ze in hun product doen op de ingrediëntenlijst te vermelden. Bovendien worden ze in de voedingswaardetabel opgesomd onder ‘waarvan suikers’. De ‘verborgen' suikers zijn dus helemaal niet verborgen. Volgens de Wageningse onderzoekers leveren deze nuttige 'verborgen' suikers gemiddeld minder dan 1 procent van de totale hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Dat is dus heel weinig. De meeste suikers die je eet komen van de 'zoete' producten zoals frisdrank, koek, sappen, suiker en snoep. De onderzoekers nemen aan dat consumenten weten dat in deze producten suikers zitten. 

Meer over verborgen suikers

*gebaseerd op gegevens uit de laatste Voedselconsumptiepeiling (2007-2010) van het RIVM