Home > Suiker en gezondheid

Suiker en gezondheid

Evenwicht
Suiker is, net als zetmeel uit aardappelen en brood en fructose uit fruit, een koolhydraat en daarmee een belangrijke energieleverancier voor het lichaam. Mensen die meer energie binnenkrijgen dan ze verbruiken, zouden hun totale energie-inname moeten beperken. De Gezondheidsraad heeft in haar Richtlijnen goede voeding 2015 geen specifiek advies over suiker(s), maar raadt aan om zo min mogelijk suikerhoudende dranken (frisdrank en fruitsappen) te consumeren. 

Gezondheid
De Richtlijnen goede voeding 2015 in het kort: 

• Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen

• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit

• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten

• Eet wekelijks peulvruchten • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag

• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt

• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis

• Drink dagelijks drie koppen thee

• Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten

• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën

• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie

• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees

• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag

• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag

• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Gezond gebit
Het Ivoren Kruis adviseert om het aantal eet- en drinkmomenten te beperken tot zeven per dag, om tandcariës te voorkomen. Elke keer als je eet, zetten bacteriën in de tandplak gemakkelijk vergistbare koolhydraten als suikers en zetmeel in het voedsel om in zuur. Zo’n ‘zuurstoot’ kan het glazuur van de tanden en kiezen aantasten en dat veroorzaakt gaatjes.

Diabetes
Mensen met diabetes – in de volksmond suikerziekte – mochten vroeger geen suiker eten. Dat advies is achterhaald, beperkte suikerconsumptie in een gezond voedingspatroon mag. Want eigenlijk worden bijna alle voedingsmiddelen – of het nu een beker melk, een boterham met kaas of een aardappel is – door het lichaam deels omgezet in glucose. De Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken (frisdrank en fruitsappen) te consumeren. Suikerhoudende dranken verzadigen namelijk minder, wat overgewicht (een belangrijke risicofactor voor diabetes type 2), in de hand werkt. Een gezond en evenwichtig voedingspatroon, zoals beschreven in de Richtlijnen goede voeding 2015 en de Voedingsrichtlijn Diabetes 2015 van de Nederlandse Diabetes Federatie, is belangrijk voor mensen met diabetes. Voor de preventie van diabetes type 2 is het tevens belangrijk om overgewicht te voorkómen of af te vallen en voldoende te bewegen.

Voor meer informatie:
1. De Gezondheidsraad adviseert de regering over de stand van de wetenschap op het gebied van de volksgezondheid.
http://www.gezondheidsraad.nl/
2. Het Ivoren Kruis is een landelijke vereniging voor voorlichting ten behoeve van mondgezondheid. De leden zijn voor het merendeel tandartsen.
http://www.ivorenkruis.nl/
3. De Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) is de koepel die mensen met diabetes,
zorgverleners en onderzoekers verenigt.
http://www.diabetesfederatie.nl/ 

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.