Home > Suiker en sport

Suiker en sport

Sporten is een prima manier om op je gewicht te letten. Terwijl je sport, verbruikt je lichaam energie uit de voorraden die in je lichaam zijn opgeslagen. Kort gezegd kent je lichaam twee manieren om energie op te slaan:

1. In de vorm van vet

2. In de vorm van glycogeen (waarin glucose is opgeslagen, met name in lever en spieren)

Het overgrote deel van de opgeslagen energie is vet. Vet is voor het lichaam namelijk de meest efficiënte manier om energie op te slaan: bij verbranding (beweging) komt per gram vet  meer energie vrij (9 kcal) dan bij verbranding van een gram glycogeen (4 kcal).

Vet is dus weliswaar een efficiënte energiebron, maar ook een langzame. Bij verbranding van glycogeen komt energie veel sneller vrij. Als je intensief sport en dus snel energie nodig hebt, zijn de glycogeenvoorraden veruit de belangrijkste energiebron. De voorraad glycogeen is echter beperkt, dus bij langer (intensief) sporten dan 45-60 minuten, is de kans groot dat het glycogeen op raakt. En de energie uit vet maakt je lichaam niet snel genoeg vrij om dezelfde inspanning te blijven leveren. De hoeveelheid beschikbare glucose in ons lichaam bepaalt dus voor een belangrijk deel het prestatievermogen bij intensieve duurinspanning.

Onderzoek heeft aangetoond dat de inname van suikers tijdens de inspanning het prestatievermogen kan verbeteren wanneer je middelmatig tot zeer intensief sport voor langer dan 45-60 minuten. Het kan een daling in de bloedsuikerspiegel voorkomen, en draagt bij aan een optimale energieverbranding. Suikers zijn dus van belang bij duursportprestaties en kunnen optimaal worden aangeboden via (sport)dranken met suikers. Deze zijn zowel vóór, als tijdens en na inspanning effectief en dragen naast levering van suikers ook bij aan vochtinname. Aan het gebruik van sportdranken zitten echter ook beperkingen. Zo kan ons spijsverteringskanaal maar beperkte hoeveelheden goed verwerken. Let bij gebruik dan ook goed op de samenstelling van dergelijke dranken. Sport je minder dan 45-60 minuten, dan is een sportdrank minder effectief en volstaat voldoende water drinken ook. Tot slot geldt dat de basis voor elke sporter een gezonde, gebalanceerde voeding is, aangepast aan de specifieke eisen die training en competitie vragen van de individuele sporter.

 

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.