Feiten & Fabels

Over voeding gaan nogal wat fabels rond, zo ook over suiker.
Wist je dat er in een glas frisdrank net zoveel suikers zitten als in een glas vruchtensap?
Hoeveel weet jij van suikers? Bekijk de feiten en fabels over suiker.  

De afgelopen jaren zijn Nederlanders steeds meer suikers gaan eten.

Fabel. Sinds de eerste Voedselconsumptiepeiling in 1987 is de inname van suikers vrijwel stabiel gebleven. De inname is volgende de laatste voedselconsumptiepeiling juist wat gedaald.

De chemische naam van suiker is sacharose (sucrose in het Engels).

Feit. Andere benamingen voor suiker of sacharose zijn tafelsuiker, kristalsuiker, bietsuiker en rietsuiker.   

Suiker uit fruit is gezonder dan kristalsuiker.

Fabel. Suiker (sacharose) komt van nature voor in veel groente en fruit. Deze suiker is hetzelfde als de suiker uit suikerbiet of -riet.

Kinderen eten meer suikers dan volwassenen.

Feit. Kinderen eten gemiddeld meer suikers dan volwassenen in zowel absolute zin (gram per dag) als relatieve zin (percentage van de dagelijkse energie-inname).

Een suikerklontje bevat 18 kcal.

Feit. Suiker levert net als alle andere koolhydraten 4 kcal per gram. Een suikerklontje weeg 4,4 gram.

Suikers zijn essentieel om normaal te kunnen functioneren.

Fabel. Koolhydraten zijn wel nodig om normaal te functioneren, maar dit hoeven niet per se suikers te zijn. 

Een glas frisdrank bevat meer suikers dan een glas vruchtensap.

Fabel. Frisdranken en vruchtensappen (100% sap) bevatten beide ongeveer evenveel suikers. 

Door het eten van suiker krijg je rimpels.

Fabel. Tot op heden is er geen wetenschappelijk bewijs dat suiker slecht is voor je huid en rimpels veroorzaakt.

Suiker is een specifieke dikmaker.

Fabel. Suiker levert net als alle andere koolhydraten 4 kcal per gram.

Suikerhoudende dranken verzadigen minder.

Feit. Je zit minder vol na het drinken van een glas sinaasappelsap (met 3 geperste sinaasappelen), dan na het eten van 3 sinaasappelen, terwijl je dezelfde hoeveelheid energie binnenkrijgt. 

Rietsuiker is gezonder dan bietsuiker.

Fabel. Kristal-/tafelsuiker wordt gewonnen uit suikerriet én uit suikerbieten. Bij suikerriet zit de suiker in de stengel, bij suikerbieten in de wortel. De suiker uit beide bronnen is identiek.

Suiker bevat meer energie dan andere koolhydraten.

Fabel. Koolhydraten leveren, ongeacht of het nu suikers zijn of complexe koolhydraten, 4 kcal per gram. Eiwitten leveren ook 4 kcal per gram, alcohol 7 kcal per gram en vetten 9 kcal per gram.

Suiker kan verslavend werken

Fabel. Als je suiker elimineert uit je eetpatroon, dan krijg je geen serieuze ontwenningsverschijnselen, zoals zweten of trillen. Er zijn geen aanwijzingen dat suiker bij mensen verslavend werkt en dat je er steeds meer van gaat eten. 

We krijgen veel te veel suiker binnen door 'verborgen' suikers

Fabel. 'Verborgen suikers' dragen nauwelijks bij aan de totale energie inname. Ze leveren gemiddeld minder dan 1% (0,7%) van de totale hoeveelheid calorieën die we innemen.

Van te veel suiker krijg je overgewicht

Feit. Gewichtstoename ontstaat wanneer er meer calorieën binnenkomen (via eten en drinken) dan dat er worden verbruikt (via lichaamsbeweging). In het kader van overgewicht en obesitas tellen alle calorieën mee, ook die van suiker. Suikers hebben geen specifiek dikmakend effect. Suiker is niet de enige caloriebron, het gaat om het totaal aan alle energie leverende voedingsstoffen.


  • Burgemeester Lambooylaan 3
    1217 LB Hilversum
  • Tel: 035-5433455
    Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright 2020 - Kenniscentrum suiker & voeding
Voor meer wetenschappelijke informatie, bezoek www.kenniscentrumsuiker.nl