Home > Suikerfeiten

Suikerfeiten

Over voeding gaan nogal wat fabels de ronde, zo ook over suiker. Wist je dat er in een glas frisdrank net zoveel suikers zitten als in een glas vruchtensap? Meer feiten en fabels over suikers lees je op deze pagina.   »

Suikerfeiten

Over voeding gaan nogal wat fabels de ronde, zo ook over suiker. Wist je dat er in een glas frisdrank net zoveel suikers zitten als in een glas vruchtensap? Meer feiten en fabels over suikers lees je op deze pagina.  

De afgelopen jaren zijn Nederlanders steeds meer suikers gaan eten.

Fabel: Sinds de eerste Voedselconsumptiepeiling in 1987 is de inname van suikers stabiel gebleven.

Suiker uit fruit is gezonder dan kristalsuiker.

Fabel: Suiker (sacharose) komt van nature voor in veel groente en fruit. Deze suiker is hetzelfde als de suiker uit suikerbiet of -riet

De chemische naam van suiker is sacharose (sucrose in het Engels).

Feit. Andere benamingen voor suiker of sacharose zijn tafelsuiker, kristalsuiker, bietsuiker en rietsuiker.   

In Nederland eet men gemiddeld 24 kilo suiker per jaar.

Feit, dit blijkt uit analyse van de meest recente Voedselconsumptiepeiling  2007-2010 (van het RIVM), uitgevoerd door Wageningen University.

Kinderen eten meer suikers dan volwassenen.

Feit. Kinderen eten gemiddeld meer suikers dan volwassenen in zowel absolute zin (gram per dag) als relatieve zin (percentage van de dagelijkse energie-inname).

Een suikerklontje bevat 18 kcal.

Feit. Suiker levert net als alle andere koolhydraten 4 kcal per gram.

Suikers zijn essentieel om normaal te kunnen functioneren.

Fabel. Koolhydraten zijn wel nodig om normaal te functioneren, maar dit hoeven niet per se suikers te zijn.   

Een glas frisdrank bevat meer suikers dan een glas vruchtensap.

Fabel. Frisdranken en vruchtensappen (100% sap) bevatten beide ongeveer evenveel suikers.   

Suiker is een specifieke dikmaker.

Fabel. Suiker levert net als alle andere koolhydraten 4 kcal per gram.

Suikerhoudende dranken verzadigen minder.

Feit. Je zit minder vol na het drinken van een glas sinaasappelsap (met 3 geperste sinaasappelen), dan na het eten van 3 sinaasappelen, terwijl je dezelfde hoeveelheid energie binnenkrijgt. 

Rietsuiker is gezonder dan bietsuiker.

Fabel. Kristal-/tafelsuiker wordt gewonnen uit suikerriet én uit suikerbieten. Bij suikerriet zit de suiker in de stengel, bij suikerbieten in de wortel. De suiker uit beide bronnen is identiek.

Suiker bevat meer energie dan andere koolhydraten.

Fabel. Koolhydraten leveren, ongeacht of het nu suikers zijn of complexe koolhydraten, 4 kcal per gram. Eiwitten leveren ook 4 kcal per gram, alcohol 7 kcal per gram en vetten 9 kcal per gram.